health

8 tips voor verminderen van migraine.

headache-388876_960_720

Sinds mijn tienerjaren heb ik er met regelmaat last van gehad en zo’n 2 a 3 jaar geleden was het steeds vaker, namelijk migraine. Op het moment dat ik dit schrijf kan ik eigenlijk zeggen dat ik de afgelopen 9 maanden misschien 1 of 2 kleine migraine aanvallen heb gehad. Wat mij altijd hielp om de migraine te handelen schrijf ik je vandaag in de vorm van tips.

Alle migraines en hoofdpijnen zijn anders en niet alle tips zullen misschien voor jou werken, maar wie weet zit er wel een tip bij die helemaal bij jou past en heb jij er ook wat aan. Zelf had ik migraine, maar ook veel last van hoofdpijn en ook voor de hoofdpijn kunnen deze tips misschien werken voor jou.

Tip 1:
Deze vind ik het belangrijkste, gezien ik liever voorkom dat er weer migraine komt dan dat ik ermee moet omgaan als het er is. Een halfjaar geleden ongeveer ben ik begonnen met het mij laten masseren. Ik deed daar met regelmaat, een keer per twee weken, een Shiatsu massage. Nu ben ik alweer een tijdje gestopt, maar mijn hoofdpijnen zijn heel erg verminderd.

Tip 2:
Een warme douche en als dat een beetje kan in het donker. Ik maakte de badkamer altijd zo donker mogelijk, deed de douchekop zo laag mogelijk, zodat de stralen dicht tegen mijn hoofd aanzaten en zo bleef ik dan 30 minuten zitten. Ik had een krukje waar ik dan op kon zitten. Staan zou ook prima kunnen, maar ik was altijd wel erg duf met migraine.

Tip 3:
Ik gebruikte altijd Ibuprofen, lees altijd de bijsluiter voor je dit gebruikt!, en geen paracetamol, want ik weet niet waarom, maar die helpen bij mij nooit voor hoofdpijn.

Tip 4:
Als ik een hevige aanval had dan moest ik vooral slapen en alles donker hebben. Gelukkig had ik, nu weer in mijn nieuwe huis, VELUX ramen, waarbij je van die goede zonsverduistering schermen hebt. Dit zorgde voor een perfecte donkere kamer. Ik ging dan mij helemaal inwikkelen in de dekens en op de kant liggen waar de migraine zat. Was dat bij mijn voorhoofd dan legde ik er altijd wat gewicht op zoals een kussen. Ik vond het prettig als er iets op drukte, dat verlichte de migraine. Dit in combinatie met tip 3 kon ik altijd wel in slaap vallen en wist ik bijna altijd dat ik 2 uren later er weer vanaf was.

Tip 5:
Genoeg water drinken. Dit klinkt misschien een beetje cliché, maar voldoende water zorgt ervoor dat je hoofdpijn juist meer voorkomt. Je lichaam heeft voldoende vocht nodig en bij te weinig drinken help je hoofdpijn vaak ook in de hand.

Tip 6:
Ga in de rust. Zelf had ik altijd wel er een handje van om gewoon door te gaan als ik langzaam hoofdpijn op voelde komen. Elke keer dacht ik, gaat zo wel weer over. Als ik het ging negeren dan had ik aan de einde van de dag kloppende hoofdpijn en dat had ik prima kunnen voorkomen door tip 3 te doen en even rust te nemen. Even een momentje zitten of liggen en tip 3 zijn werking laten doen. Daarna kon ik vaak weer door.

Tip 7:
Zoek voor jezelf uit welke geuren de migraine wel eens kunnen in gang kunnen zetten. Zo weet ik dat ik geen vanille geuren moet branden in huis en ik kan ook absoluut niet tegen wierook. Hier krijg ik vaak snel hoofdpijn van die vaak omslaat naar migraine.

Tip 8:
De laatste tip zullen de meeste vrouwen helemaal geweldig vinden, maar eet wat chocola. Dit werkte voor mij vaak om mijn hoofdpijn te verlichten. Zelf lust ik niet graag chocola dus ik deed dit zelf niet zo vaak, maar soms heb je dit sneller voor handen en kan het de hoofdpijn zeker verlichten.

Dit waren mijn 8 tips om hoofdpijn en migraine te voorkomen, te verlichten en over te laten gaan. Hopelijk heb jij ook wat aan een van deze tips.

Heb jij nog een tip die helpt tegen hoofdpijn? 

onder3

* ADV/ Zie voor dit artikel disclaimer. 

2 Reacties

    • Atenga

      Voor mij is het juist verlichtend, echter eet ik normaal geen chocola, gezien ik dat niet lust. Vandaar dat ik het niet als trigger ervaar. Wel goed om te weten voor de chocolade liefhebbers

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge