health

Afvallen, jezelf motiveren tips

Laat ik beginnen met het feit dat afvallen niet het gemakkelijkste is om te doen en als je alles op het internet mag geloven bestaan er zoveel wondermiddelen. Het enige wat ik je kan vertellen is dat je alleen afvalt als jij er wat aan doet. Als jij je niet inzet dan val je niet af. Mooier kan ik het niet maken!

Voor ik met mijn tips kom wil ik je graag vertellen dat ik heel goed weet hoe het is om de stap te maken. Dat het erg frustrerend kan zijn als het niet snel genoeg gaat of dat (vooral bij de vrouwen) de hormonen af en toe het je moeilijk maken om niet over te gaan naar chocola of andere snacks die het maandelijkse feestje wat draaglijker maken. Dat het vervelend is dat je nee zegt tegen bepaalde dingen en de mensen om je heen zeggen “ach wat kan een zo’n stukje nu schelen” Dat als het regent je eigenlijk helemaal niet naar buiten wilt om te gaan sporten en liever met je dekentje op de bank wil zitten. Ik weet hoe het is, want ook ik heb dit vaak genoeg gehad en af en toe nog. Daarom vandaag mijn tips en trucs  om jezelf te motiveren om bezig te zijn met je voeding en sporten om af te vallen.

Bron: www.gezondheid.be
Bron: www.gezondheid.be

Stop met het drinken van frisdrank en sappen.

Deze tip heb je misschien al wel vaker gehoord, maar ik kan je vertellen dat als jij met regelmaat 2 a 3 glazen frisdrank per dag drinkt dit zeker een groot verschil maakt en je dit ook binnen korte tijd zult merken. Voor mij was dit een van de gemakkelijkste dingen om te doen en als ik nu eens in de zoveel tijd een frisdrankje neem dan geniet ik er wel van, maar ben ik na twee glazen het ook wel weer zat. Dit geldt ook voor light drinken. Misschien geen suiker, maar de zoetstof zit er wel in. Rivella en cristel clear zijn twee frisdranken die weinig suiker en calorieën bevatten.

Drink minimaal 2,5 liter water per dag.

Je frisdrank eruit en water erin. Ik werk altijd met 0,5 liter flesjes en drink in de ochtend 2 a 3 van deze flesjes. Dit doe ik bewust gezien ik loop van de dag vaak er niet aan denk en ik dan ook nooit dorst heb. Ik ben namelijk een slechte drinker, altijd al geweest en voor mij is 2,5 liter veel. De eerste periode zul je merken dat je snel je kilo’s verliest en dat heeft vooral met deze twee tips te maken. Soms ben ik het water even zat en maak ik juist dit wonderwater die ook nog eens gezonde ingrediënten bevat en heerlijk fris is. Natuurlijk kun je ook groene thee erbij gaan drinken.

*Disclaimer: Er wordt op het internet heel veel verschillende uitleg gegeven over wat nu precies qua inname goed is qua water. Voor mij werkt 2,5 liter per dag prima, mocht je hier over twijfelen doe dan even je eigen research en doe hierin wat jij denkt dat goed is voor jou. 

20160220_152323

Zoek naar manier van beweging die jij fijn vindt.

Als je nooit probeert zul je het nooit weten. Ik heb mijn hele leven gesport en heb veel dingen ook wel geprobeerd. Twee jaar geleden was ik al het sporten even zat en stopte ik overal mee. Een halfjaar geleden begon ik met wandelen en dit beviel mij heel erg. Lekker stevig doorwandelen en ik merkte dat het erg ontspannend voor mij werkte. Nu merk ik dat ik weer wat meer wil en ben ik weer begonnen met hardlopen. Gewoon rustig aan zodat ik het niet snel weer zat ben. Met alles wat je doet qua sporten is opbouwen denk ik heel goed. Je wilt blessures voorkomen en door rustig op te bouwen is de kans van slagen stukken groter. Ga kijken wat jij leuk vindt aan sporten. Want dat is per persoon erg verschillend. Ben je nooit een sporter geweest zou ik met wandelen of zwemmen beginnen.

spelt_crackers

Lees over voeding.

Weet wat je eet! Ik was hier nooit mee bezig en at wat ik kende en niet teveel tijd kostte. Toen ik weer wilde afvallen begon ik mij in te lezen over voeding. Er is zoveel te vinden en ook heel veel meningen. Dit maakte het soms wel beetje onoverzichtelijk. Toch was het verhelderend om te lezen wat sommige producten eigenlijk wel niet bevatten aan calorieën waar ik soms behoorlijk van schrok. Daarnaast heb ik mij wat meer verdiept in koolhydraten en het verschil tussen snelle en langzame koolhydraten. Het belangrijkste wat ik heb geleerd is dat ik veel te weinig at en dat ik juist meer moest gaan eten om mijn motor draaiende te houden. Nu ik meer over eten weet, begin ik ook op gebied van koken steeds meer te doen en stiekem begin ik het ook nog leuk te vinden.

10393_861316187300864_1820061777323978760_n

Maak inzichtelijk wat je doet qua beweging.

Als iets mij gemotiveerd heeft om weer in beweging te komen is het mijn Fitbit flex.  Ik dacht namelijk dat ik best wel veel bewoog tijdens mijn werkdagen en dat ik met gemak op de 10.000 stappen zou komen. Dat viel vies tegen! Op een normale werkdag liep ik niet eens meer dan 2000 stappen per dag. Door inzichtelijk te krijgen hoeveel je beweegt ben je bewuster dat je meer zou moeten bewegen en dit kan motiverend werken. Je hoeft niet meteen een stappenteller etc. aan te schaffen, er zijn ook heel veel apps die je bewegingen goed kunnen tracken.

 

PicMonkey Collage

Accepteer de complimenten.

In het begin vond ik dit heel lastig, want ja ik was dan wel afgevallen, maar ik was nog steeds dik. Leuk dat het werd gezien, maar ik had nog een hele weg te gaan. Tot ik besefte dat het eigenlijk best wel een prestatie is om het zo voor elkaar te krijgen en dat ik er tijd insteek om mijzelf slanker te maken. Toen ik de complimenten ging accepteren voelde ik mij er ook goed bij en werkte ik nog harder om mijn doelen te behalen.

Doe het voor jezelf!!!!

De belangrijkste tip die ik je kan geven is dat jij het voor jezelf moet doen! Zeggen anderen dat jij te dik bent, maar ben jij helemaal happy met hoe jij eruit ziet? Dan moet je gewoon lekker jou blijven. Ik had vroeger nooit in de gaten hoe dik ik eigenlijk was. Ik was gelukkig met wie ik was op dat moment. Tot ik foto’s zag en ik ineens heel erg van mijzelf schrok. Had ik er altijd zo bij gelopen? Toen ben ik er wat aan gaan doen. Achteraf was ik helemaal niet zo gelukkig dan ik dacht en merkte ik dat naast het afvallen er nog heel veel los kwam bij mij. Ik voel mij nu veel fijner in mijn vel en ben tevreden met wat ik heb behaald, maar ik wil nu voor altijd klaar ermee zijn en ga nu door tot ik mijn streefgewicht heb behaald. Als je het voor een ander zou doen zou je in mijn beleving nooit de resultaten behalen die je zou behalen als je het voor jezelf doet.

Be happy with who you are, if you don’t like it, change it!

onder3

 

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge