health

Het streven naar je streefgewicht.

Bron: walrabenstein.nl
Bron: walrabenstein.nl

Een getal op de weegschaal, wat zegt dat nu eigenlijk? Het vertelt je niet hoe jij je voelt en het vertelt je ook niet dat je niet gelukkig bent. Het vertelt je niet of je gezond bent. Toch hechten veel mensen, vooral vrouwen, veel waarde aan het cijfertje op de weegschaal. Vandaag mijn verhaal over het cijfertje op de weegschaal en wat het voor mij betekent.

Afvallen is een woord die voor vele mensen grote frustraties met zich mee kan brengen. De een zegt af te willen vallen, maar blijft het uiteindelijk alleen maar zeggen, terwijl de ander alles op alles zet om zoveel mogelijk gewicht te verliezen. Persoonlijk ken ik beide kanten. 3 jaar geleden vocht ik hard om mijn overgewicht de baas te worden. Dit lukte mij met (te) veel sporten en eetpatroon waar je zeker niet trots op hoeft te zijn. Bijna 30 kilo aan gewicht raakte ik kwijt. Een prestatie waar ik tot op heden nog trots op ben.

Tot ik het sporten zo zat was dat ik er even helemaal klaar mee was. Resultaat, meer dan een jaar niet sporten. Ik ging alleen wonen en hierin moest ik leren voor mijzelf eten klaar te maken en dit vond ik een heel karwei en vaak werd het gemakkelijk eten tot geen eten. Eindoordeel, de cijfertjes op de weegschaal gingen weer omhoog. Frustrerend, maar ik kreeg mijn motivatie maar niet te pakken. Tot december. Ik besloot eens te kijken naar wat volgens de BMI meting mijn cijfertjes op de weegschaal eigenlijks betekende. LICHT OVERGEWICHT! Natuurlijk geen verrassing, maar het raakte mij wel.. Langzaam ging ik spelen met de cijfertjes op de BMI regel. Wanneer zou ik volgens de berekening op een gezond gewicht zitten? Na 9 cijfertjes te zijn verschoven kreeg ik eindelijk groen in zicht.

Ik besloot dat dit mijn streefgewicht zou zijn. De vraag was echter hoe zorg ik ervoor dat ik dat ik dit streven ga behalen. Een ding wist ik zeker, ik ga niet bezig met pillen, poedertjes of shakes. Ik wilde het zelf doen. Ik besloot eens te kijken hoe mijn eetpatroon was en wat ik hierin zou kunnen veranderen. Op het internet vind je honderden tips en welke werken nu en welke niet? Ik besloot te kijken waar ik mij in kon vinden en wat bij mij zou passen. Op die manier werk ik met manieren die passend zijn en zal het minder zwaar worden om het streefgewicht te behalen.

Meer water
Meer groenten
Meer bewegen
Meer wilskracht
Meer rust
Meer vrolijkheid
Meer geluk
Meer zelfvertrouwen

Ik keek welke producten ik kon vervangen met gezondere producten. Zo ging de belegen kaas de deur uit en kwam er 30+ kaas voor terug. Zo kwamen er meer groenten en fruit in huis en gingen alles snoepjes en chips de deur uit. Ik kocht volkoren brood en vleeswaren die gezonder waren. Ik haalde meer soepjes in huis en volkoren crackers. Daarnaast zorgde ik ervoor dat ik minder koolhydraten binnenkrijg. Dat betekent minder aardappelen, pasta en brood. Ik zorgde voor mager vlees zoals kipfilet en varkensvlees. Ik zorgde ervoor dat ik producten in huis had die meer eiwitten bevatten. Ook ligt mijn huis vol met komkommers, snacktomaten en gewone tomaten. Deze eet ik als tussendoortjes.

Een andere grote verandering die ik maakte was dat ik 2 a 3 liter water binnenkreeg. Water zorgt ervoor dat de afvalstoffen in je lichaam worden verwijderd en daarnaast krijg je een betere huid van voldoende water op een dag drinken. Daarnaast drink ik geen frisdranken meer. Eens in het weekend mag ik best een wijntje of een frisdrankje, maar tot nu toe is die behoefte er eigenlijk helemaal niet.

Bron: www.fitbit.com
Bron: www.fitbit.com

De laatste verandering die ik deed was meer bewegen. Ik kocht een Fitbit Flex, die binnenkort een review krijgt op mijn blog, en ik kan je alvast verklappen dat is een motivator! 10.000 stappen per dag is het streven en ik merk dat ik veel meer stukken wandel en de auto laat staan. Ik beweeg zo’n 30 a 60 minuten per dag en wandel ongeveer 7 km per dag. Ik koos voor wandelen als beweging omdat het voor mij ook rustgevend is, daarnaast blijkt dat een flinke wandeling het zelfde tot zelfs beter effect kan hebben dan bijvoorbeeld hardlopen. Om ook te zorgen dat mijn spieren worden aangesterkt doe ik 2 a 3 keer per week de 7 minuten workout. Deze workout is snel en gemakkelijk en ik kan je vertellen je voelt zeker je spieren.

Door deze veranderingen merk ik dat ik het prima vol kan houden en het eigenlijk niet eens echt als afvallen zie, maar gewoon als genieten van lekker gezond eten en in beweging zijn. Mocht ik eens ergens anders eten of gezellig zitten, dan mag ik van mijzelf gewoon met mate dat eten. Zorgen dat ik de dag erna net even wat extra beweeg dan is dat geen probleem. Wanneer je te streng met eten om zal gaan dan zal het gevoel van falen dichter en sneller op de loer liggen. Een dipje kan gebeuren en betekent niet meteen einde van je afvalpoging.

Het werpt zijn vruchten ook goed af, want in 10 dagen tijd gingen de cijfertjes van de weegschaal al 2 cijfertjes naar beneden.
Het stimuleert dat de cijfers op de weegschaal naar beneden gaan, maar het motiveert nog meer als je binnen zo’n korte tijd al ziet dat je buik slanker wordt en je gezicht smaller. Dit zorgt ervoor dat ik lekkerder in mijn vel ga zitten en dit begin ik weer uit te stralen.

Conclusie, de cijfertjes op de weegschaal vertellen mij niet of ik gelukkig ben, vertellen mij niet of ik echt gezond ben, maar ze leren mij wel weer zekerheid uit te stralen en mij te laten zijn wie ik altijd al ben geweest en voor mij is dat het allerbelangrijkste en als het helpt dat de cijfertjes op de weegschaal naar beneden gaan, dan zorg ik ervoor dat ze naar beneden gaan.

Streef jij ook naar je streefgewicht? Wat motiveert jou om gezonder te gaan leven? Laat het mij weten in een reactie!

Liefs Atenga

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge