Mijn online wereld over beauty, health en lifestyle

health, lifestyle: Een maand lang zonder vlees..

Nooit had ik verwacht dit te doen, maar 1 juli besloot ik het eens te proberen. Geen vlees meer eten. Voor hoelang had ik niet echt besloten, maar nu is het alweer een maand voorbij en leek het mij leuk om mijn ervaring er eens mee te delen.

Ik moet toegeven dat ik niet een hele grote vleeseter was, maar dan heb ik het over vlees dat je bij je avondmaal eet. Vleeswaren voor op brood is bij mij een ander verhaal. Ik lust graag snijworst of kipfilet. Voor ik echt al mijn vlees uit mijn voeding ging halen moest ik van mijzelf bedenken wat eventueel alternatieven waren. Ik wilde wel alle nodige stoffen binnenkrijgen en ook niet elke dag hetzelfde op brood hebben.

Ik vond de alternatieven voor op brood, namelijk kaas, hagelslag (wat ik al eeuwen niet meer had gegeten) selderij salade, pesto met tomaat en soms een advocado. Halverwege de maand merkte ik dat ik mijn vleeswaren wel een beetje miste, maar mijn supermarkt had vegetarische kipfilet. Hoewel de smaak wel iets anders is, blijft het voor mij wel het gevoel houden dat ik soort van vlees eet. Dit was ook voldoende om mijn hersenen te bevredigen met het idee.

Zoals jullie weten ben ik niet een held in koken en bezig zijn met eten en dat is misschien nog wel de grootste uitdaging geweest deze week. Gezien ik normaal snel het vlees pakte, zodat ik makkelijk wel iets binnen kreeg, moest ik nu wel beter nadenken wat ik wilde eten. Gerechten waar normaal vlees doorheen ging moesten nu ook anders. Zo ontdekte ik tofu. Voor mij een vreemd ingredient, die heel goed bleek te zijn en vol met eiwitten. Hiermee vervang ik nu regelmatig wat normaal het vlees was geweest. Ook eet ik meer fruit en groenten en wissel ik pasta, aardappelen en rijst veel meer af.

Wat ik ook heb uitgeprobeerd is vegetarische vleesvervangers. Zoals hamburgers, groenteburgers, kipreepjes, wokreepjes en balletjes. Daarnaast ging ik ook falafel eten en ik moet echt bekennen dat ik de vleesvervangers oprecht lekker vind. Het enige wat mij stoort is de prijs die je ervoor moet betalen. Tot ik van de week bij de AH (no sponsor) eigen merk vond op vegetarisch gebied en die prijs is betaalbaar.

Zoals je leest heb ik tot nu toe eigenlijk totaal geen moeite om geen vlees te eten. Heel soms mis ik het, maar dan bijvoorbeeld een stukje kip met kruiden of  bij het patat eten dat ik de fricandel speciaal mis 😉 Toch vind ik het de moeite wel waard. Ik merk het aan mijn lichaam dat die er goed op werkt en dat is enorm pluspunt. Mijn hoofdpijnen zijn afgelopen maand ook minder aanwezig geweest en dat was een hoofdreden om het te proberen. Dit wil ik de komende tijd nog wel verder onderzoeken bij mijzelf.

Als laatste vind ik het erg opvallend dat mijn boodschappen echt wel goedkoper zijn geworden. Vooral nu de AH dus ook eigen merk vleesvervangers heeft scheelt het mij behoorlijk in de week. Dus een leuke bijkomstigheid.

Naast het stoppen met vlees eten ben ik ook begonnen met het nemen van B12 vitaminen en vitamine C tabletten. Daarnaast slikte ik al magnesium i.v.m. met mijn trainingen. Dit doe ik omdat ik heb gelezen dat bij het niet meer eten van vlees dit vaak de vitaminen zijn waar je snel een gebrek van zou kunnen krijgen.

Ik ga zeker nog even door met het niet eten van vlees! Waar ik nog wel erg benieuwd naar ben is hoe het gaat lukken met het uit eten gaan bijvoorbeeld. Gezien ik ook wel zinnig ben in wat ik lust, ben ik benieuwd of restaurants altijd een keus hebben voor mij. Deze maand heb ik dat vooral nog wat ontweken, wat overigens ook weer goed is voor de portemonee.

Zou jij zonder vlees kunnen denk je? Of ben je al vegetarier en heb je tips voor mij? Laat ze achter in een reactie.

2 comments

  1. Hallo Agneta,

    Wat super van je dat je bezig bent minder dierlijke producten te eten! Vleesvervangers zijn inderdaad best prijzig, maar soms zijn er leuke aanbiedigen. Zelf gebruik ik het liefst de vleesvervangers van Vivera. (De Coop heeft deze vaak in de aanbieding en dan betaal je voor 2 pakjes maar 3 euro)

    Om gevarieerder te eten en wel aale voedingsstoffen binnen te krijgen zou ik je aanraden veel groene groentes te nemen en ook eens te denken aan bonen! Groene tuinbonen, chick peas, groene, witte en rode kidneybonen en zwarte bonen. Deze zijn in blik te verkrijgen (van Bonduelle) en zijn ideaal door bijvoorbeeld rijst of met paprikas, champignon en ui. Je kunt ze op het laatst toevoegen aan je gerecht en even mee verwarmen. Ik spoel ze van te voren altijd goed af. Ook lekker in een wrap, met sla, komkommer en een lekker sausje.

    Een andere goede “vleesvervanger” voor mij zijn champignons! Je kunt ze bijvoorbeeld in stukjes snijden en marineren in een beetje soya saus, met vleeskruiden en dan bakken in een beetje olie. Zo heb je toch die ‘bite’ in bepaalde gerechten.

    Ik ben benieuwd of je op deze manier doorgaat. Het is super goed voor jezelf, maar door minder of geen vlees te eten help je ook nog eens het mileu en last but not least de diertjes!

    Het lijkt me leuk om meer te lezen over je vegatarische avontuur! Zet hem op.

    Liefs,
    Janny

    • Ze hebben de vleesvervangers ook bij de Lidl zag ik van de week, ook gewoon schappelijke prijs. Het is voor mij toch wel weer uitdaging, gezien ik natuurlijk niet echt van koken houd, maar zal zeker eens naar je tips kijken 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge