5 tips die ondersteunen bij stressvermindering.

Stress is een item dat met regelmaat in mijn leven voorkomt. Persoonlijk probeer ik altijd te kijken waar mijn stress vandaan komt en hoe ik dit op kan lossen. Vandaag deel ik 5 tips die mij helpen om stress te verminderen op het moment dat ik deze stress ervaar.

Tip 1: (h)erken je stress en laat het er even zijn.
Vroeger, als ik stress had, mocht dit er niet zijn van mijzelf. Ik sprak mijzelf streng toe en dit had juist het tegenovergestelde resultaat. Tegenwoordig erken ik bij mijzelf dat ik stress ervaar en geef mijzelf de ruimte dit ook even te mogen ervaren. Door dit mijzelf toe te laten erken ik dat het er is en vaak zorgt het ervoor dat ik rustiger wordt. Deze tip werkt bij mij vooral wanneer ik stress op het werk ervaar.

Tip 2: Ga een half uur per dag wandelen.
Door te wandelen merk ik dat ik beter alles op een rij kan zetten. Mijn hoofd raakt leger en hierdoor ervaar ik minder stress. Vooral wanneer mijn stress omslaat in chaotische gedachten helpt elke dag een half uur wandelen. De eerste 10 minuten voel ik alles in mijn hoofd, maar naarmate ik verder wandel komt er juist rust. Voor mij werkt vooral wandelen langs water extra rustgevend.

Tip 3: Gebruik een tijdje hennep olie om meer rust te ervaren.
Zelf gebruik ik CBD olie, wanneer ik merk dat ik door de stress minder goed slaap. Door het gebruik van de druppels, voor ik ga slapen, word ik rustiger en slaap ik beter in. In het begin vond ik het wel wat spannend om dit product te gebruiken. Door ervaringen van anderen werd ik wel oprecht nieuwsgierig. Online ging ik CBD olie kopen en kreeg daar ook alle informatie die ik nodig had.
Voor ik ging slapen nam ik de druppels en al snel merkte ik dat de drukte in mijn hoofd afnam en ik ook beter sliep.

Tip 4: Praat erover met anderen.
Wanneer ik stress ervaar komt dit vaak met negatieve gedachten. Zo kan ik bij financiële krapte heel erg in de stress schieten en ga ik drastische maatregelen nemen. Door mijn zorgen erover te delen komen er vaak andere oplossingen, die ik door de stress zelf niet kan bedenken, waardoor het probleem ineens niet zo groot meer is. In mijn werkveld noemen we dat ook wel de helikopterview inzetten. Het antwoord zit meestal wel in jezelf, alleen een ander kan soms vanuit een ander oogpunt deze antwoorden bij je naar bovenhalen.

Tip 5: Lees boeken over persoonlijke zelfontwikkeling.
Er zijn veel boeken geschreven die je ondersteunen bij je eigen persoonlijke ontwikkeling. Ik dacht altijd dat het onzin was en ik daar niks van zou leren, maar niks is minder waar. Zo ontdekte ik, dat je door de boeken anders naar jezelf kan leren kijken. Hierdoor leerde ik dat ik bij sommige situaties erg snel in de stress schoot omdat ik een bepaalde vaardigheid niet juist of goed had ontwikkeld in mijn jongere jaren. Door tips en adviezen uit te proberen in het dagelijkse leven merkte ik dat de manier hoe jij er zelf naar kijkt soms het grootste struikelblok is.

De afgelopen jaren heb ik gemerkt dat deze tips mij zo erg hebben geholpen dat ik het ervaren van stress in mijn leven anders ben gaan bekijken. Voor mij kan stress juist nu iets positiefs zijn. Juist om bepaalde situaties anders te gaan bekijken of andere keuzes in mijn leven te maken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge