5 tips om tot rust te komen.

Een tijdje geleden schreef ik al, dat ik een introvert persoon ben. Lang heb ik hier niet veel mee gedaan, maar sinds een jaar heb ik andere keuzes gemaakt die mij veel meer ontspanning en rust geven. Vandaag deel ik 5 tips die mij helpen tot rust te komen.

Wat is introversie? Ik las een artikel van Eline Sluys die voor mij duidelijk uitlegde wat het is en hoe dit zich kenmerkt. Naast dit artikel heb ik mij meer verdiept in introversie en hoe dit zijn effect heeft op mij. In de periode dat ik vrijgezel was had ik eigenlijk niet veel last van overmatige prikkels. Dit kwam omdat ik veel op mijzelf was en ik dit eigenlijk ook heerlijk vond. Nu ik een relatie heb, waarbij ik een extrovert persoonlijkheid tegenover mij heb, was het even zoeken naar balans. Het eerste jaar van onze relatie was ik erg uit mijn balans. We gingen veel op pad en waren veelal omringt met andere mensen. Super gezellig, maar ik merkte dat ik na zulke gezellige uitjes en weekenden vaak gesloopt was.

Tijdens Pinksteren hebben wij hier op de boerderij altijd veel vrienden en familie om ons heen. Het weekend staat in het teken van gezelligheid, eten en drinken. Dit eerste jaar was het alsof er een berg van prikkels op mij afkwam en ik was veelal onrustig. Wat zich uitte in wisselende stemmingen en barstte ik veel uit in huilen als we s avonds op bed lagen. Voor mij was het gewoon te veel. Na wat onderzoek en goede gesprekken met mijn vriend en zijn familie werd er aangegeven dat ik vooral mijzelf moest gaan zijn. Als dit betekende dat ik even mij afzonderde dan was dat helemaal prima. Hierdoor heb ik kunnen en mogen ervaren dat dit voor mij werkt.

Sindsdien ben ik voor mijzelf echt andere keuzes gaan maken. Waardoor ik afgelopen Pinksteren echt een groot verschil kon voelen met het jaar ervoor. Op basis van mijn ervaring deel ik graag 5 tips met jullie. Misschien werken ze voor jou ook.

Tip 1: Maak het bespreekbaar.

Voor mij is het heel erg helpend om aan te geven dat ik soms wat meer tijd voor mijzelf nodig heb. Vooral in grote groepen functioneer ik niet voor langere tijd en helpt het mij om er even tussenuit te gaan. Dit hoeft soms maar 5 minuten te zijn, maar die helpen mij om de prikkels even te verwerken. Doordat ik het bespreekbaar heb gemaakt is het voor mensen om mij heen ook helemaal niet vreemd dat ik soms zomaar even verdwijn.

Tip 2: Zorg voor voldoende tijd voor jezelf in de week.

3 dagen per week werk ik op locatie en een halve dag thuis. Mijn vriend heeft wisselende diensten, waardoor hij op momenten dat ik thuis ben aan het werk is. Dit kan s’avonds zijn, maar ook s’nachts. Ik weet precies hoe zijn rooster is en pas mijn “eigen” tijd hier in aan. Andersom betekent het ook dat ik vaak werk en hij op die momenten alleen is. We hebben zo voldoende alleen tijd. Op de momenten dat ik erg moe ben van een dag of van een belevenis zonder ik mij vaak even af op de slaapkamer. Een rustige ruimte voor mij alleen. Hier lig ik soms gewoon even rustig op bed met een boek of kijk ik een aflevering van een serie.

Tip 3: Ga op zoek naar een plek waar je tot rust komt.

Op de boerderij, waar ik woon, heb ik eigenlijk mijn rust buiten om mij heen. Zo heb ik een hangmat waar ik heerlijk in kan relaxen en fijn kan dagdromen over van alles. In huis hebben we de slaapkamer zo ingericht dat het veel rust uitstraalt. Dit was voor mij echt een vereiste om ook te kunnen wonen in een oude boerderij die veel verbouwing en onderhoud nodig heeft. Toen ik nog in Franeker woonde en ik mij thuis onrustig voelde ging ik vaak een dagje naar Vlieland. Voor mij echt het eiland om helemaal tot mijzelf te komen. Het levert mij vaak mooie en nieuwe inzichten op en ik laad echt intens op. Voor mij is zo’n “eigen” plek echt een vereiste geworden.

Tip 4: Gebruik een active noise cancelling koptelefoon.

Een tip die ik mijn cliënten met hersenletsel vaak geef, gezien zij vaak erg prikkelgevoelig zijn voor geluid, is een active noise cancelling koptelefoon. Zelf heb ik hem sinds kort. Ik heb de Bose Quietcomfort 35II en ik ben er echt heel blij mee. Ik gebruik hem thuis, wanneer ik mij goed wil kunnen concentreren, op het werk wanneer ik verslagen typ en wanneer de overprikkeling door geluid of drukte mij even teveel is. Wat zo fijn is, is dat ik met het dragen van de koptelefoon ervoor kan kiezen om mijn eigen muziek op te zetten of juist even helemaal niks. Na een 15 minuten voel ik mij vaak alweer zoveel rustiger in mijn hoofd en kan ik prikkels weer meer aan.

Tip 5: Maak een lange wandeling.

Waar ik dit niet eens meer vaak doe, gezien de bovenstaande tips mij vaak al voldoende helpen, was dit wel voor mij een hele fijne om tot rust te komen. Tegenwoordig wandel ik vooral met onze Husky, maar voor die er was liep ik vooral zelf. Het liefst in een omgeving waar minder mensen waren en waar ik vooral van de omgeving kon genieten. Zo wandelde ik graag in het bos of bij de waterkant langs. Wanneer ik erg onrustig was in mijn hoofd liep ik soms zo’n 7 a 10 km. In het begin van de wandeling voel ik mij vaak nog erg onrustig in mijn hoofd. Dit verdwijnt voor mij vaak na 15 minuten en dan komt voor mij echt de rust.

Deze tips hebben mij enorm geholpen. Tegenwoordig begin ik ook steeds meer toe te geven aan mindfulness. Ik zei altijd dat het niks voor mij was, maar een collega die dit geeft aan onze clienten gaf aan dat ik het juist al heel onbewust inzet. Daarnaast kreeg ik van een partner van een client het boekje Kalmte (50 mindfulness-oefeningen om te ontstressen en tot rust te komen) van Dr. Arlene K. Unger. Hier staan allerlei kleine oefeningen in die je heel gemakkelijk thuis kan doen. Ik zal binnenkort wel een apart artikel schrijven over dit boekje.

2 Comments

  • Vanessa

    Heel herkenbaar om te lezen! In de meeste punten herken ik me heel goed. Ik heb veel extraverte mensen in mijn omgeving, ook mijn partner, waardoor ik mij vaak uitgeput voel van alle prikkels. Ik vind het heerlijk om alleen te zijn en even helemaal niks te moeten zeggen, of te moeten luisteren naar anderen. Wanneer ik dit aan andere mensen vertel, bekijken ze me vaak alsof ik van een andere planeet kom. Het is dus fijn om hier te lezen dat ik niet de enige ben!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge