Groene smoothie

Health: Hoe groene smoothies werken voor mijn gezondheid

Sinds januari 2017 ben ik begonnen met het drinken van groene smoothies. Nu een dikke maand verder merk ik enorme veranderingen bij mijzelf en ik wilde deze graag met jullie delen. Daarnaast deel ik een paar van mijn favoriete combinaties in deze blogpost.

Groene smoothie

Gezond eten is natuurlijk nooit een slecht idee, maar hoewel ik wel redelijk mijn dagelijkse fruit binnenkreeg was vooral mijn groente inname erg beperkt. Onder het mom van ik wil dit jaar nu echt mijn streef gewicht gaan behalen wist ik dat ik ook echt een manier moest zoeken om mijn mineralen, vitamines en vezels binnen te krijgen. Het idee van groene smoothies stond mij totaal niet aan, maar eerlijk is eerlijk… Ik zou nu niet meer anders willen.

* Spinazie, banaan, kiwi, andijvie en avocado, kokosmelk

Gezien mijn PDS ben ik erg voorzichtig begonnen met het opbouwen van de smoothies. Zo dronk ik de eerste week een glas per dag. Momenteel heb ik het opgebouwd naar een liter per dag en vervang ik vaak mijn ontbijt met een groene smoothie. Ik heb een sapcentrifuge en een blender en heb wel ervaren dat de blender voor mij echt ideaal is. Snel in gebruik en makkelijk schoon te maken en het behoud ook al zijn voedingsstoffen in tegenstelling tot de sapcentrifuge. Maar soms maak ik een sapje die ik dan toevoeg aan de smoothie van de blender.

Groene smoothie

* Boerenkool, Spinazie, mango, banaan, magere kwark, water

Misschien niet het fijnste onderwerp om over te praten, maar wat is het belangrijk, de stoelgang. Vooral iemand met PDS is de stoelgang niet altijd een vanzelfsprekend iets. Vroeger, toen ik nog 30 kilo zwaarder was, had ik een enorme trage stoelgang en was het normaal voor mij om eenmaal per drie dagen naar de wc te gaan. Tegenwoordig is deze in ontwikkeling veranderd in gewoon een dagelijks momentje en ergens voelt het veel beter en prettiger in mijn lichaam. Sinds het drinken van de groene smoothies merk ik dat mijn lichaam steeds minder moeite heeft met verteren en ik heb eigenlijk nooit meer last van mijn PDS.

Groene smoothie

* Andijvie, Spinazie, rucola, citroen, banaan, rode vruchten, magere kwark en water

Opvallend vind ik vooral hoe fit ik mij voel. Ik heb enorm veel energie en zelfs na mijn eerste twee weken fulltime werken had ik het weekend nog het gevoel dat ik super veel kon doen. Ik ben eigenlijk nooit meer moe overdag en na 6 a 7 uur slaap ben ik echt uitgeslapen wakker. Ik heb goed gekeken of er naast de groene smoothies andere dingen in mijn levensstijl zijn veranderd, maar dit is eigenlijk niet het geval. Ik ben bewuster van wat ik eet en verder probeer ik ook mijn dagelijkse beweging goed op peil te houden. Vorige week had ik een scholing voor mijn werk en die duurde een hele lange dag en ik moest 2 uren in de auto zitten om er te komen en weer 2 uren terug. Eenmaal thuis was ik nog vol energie en voorheen had je mij dan op de bank zien ploffen.

* banaan, groene druiven, kiwi, avocado, spinazie, boerenkool en amandelmelk

Als laatste is vooral mijn huid enorm opgeknapt. Hierin gebruik ik ook een goede crème en drink ik natuurlijk ook voldoende water die dit proces kunnen beïnvloeden. Ik krijg van veel mensen ook te horen dat mijn huid er stukken beter uit ziet dan tijd geleden. Toen was hij heel erg droog, vlekkerig en had ik erge donkere kringen. Ik draag tegenwoordig ook bijna geen foundation etc. meer omdat ik vind dat mijn huid het ook niet echt nodig heeft.

Groene smoothie

Het praktische van smoothies vind ik vooral dat ze eigenlijk binnen no time klaar zijn. Zelfs in de ochtend heb ik de tijd nog om ze te maken voor ik richting mijn werk ga. Wel heb ik deze week voor het eerst aan food preppen gedaan. Dit betekent dat ik alle groente en fruit voor een smoothie in een zak in de vriezer heb gedaan. Nu kan ik elke avond deze uit de vriezer halen en in de ochtend dit in de blender doen met magere kwark en water. Blenden en ik heb binnen 3 minuten mijn liter smoothie die ik dan verdeel over mijn flesjes voor onderweg. Naast het drinken van de smoothies eet ik vaak ook nog fruit los en eet ik bij mijn diner vaak ook nog weer meer groente. Dus deze methode helpt mij enorm om gezonder te leven.

Maak jij wel eens groene smoothies?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge